Minden belefér

Töltött káposzta

Töltött káposzta

Gyakorlati útmutató kezdő/újrakezdő/másbanjó sofőrökhöz

2018. február 06. - HüvelykPanna

Belátom, nem vagyok a legkiválóbb sofőr evör. És nem azért, mert nő vagyok, - ismerek szuper női vezetőket -, de még csökkentett képességűnek sem tartom magam. Egyszerűen csak úgy gyárilag nem vagyok erre a legalkalmasabb. Nem mondom, hogy nem oldom meg a személygépjármű (továbbá: Ottó) A pontból B pontba való fuvarozását – főleg, ha nincs nehezítve a szituáció olyan jelenségekkel, mint egy-egy Balaton méretű jégtábla otthonos elterülése az aszfalton, hegynek felfelé. Csak azt mondom, hogy olyan hatékonysággal tájékozódom, mint egy középhozamú fikusz – valószínű, nem véletlen, hogy nem lettem tájfutó, barlangi búvár, esetleg erdőmérnök –, hangosan fecsegő GPS nélkül egy métert se teszek meg. De sajnos még az Ottó-motor négyütemű lelkivilágához sem értek igazán. Ha lerobbannék Lovasberény alsón, nagy eséllyel előbb állnék ki az utca szélére stoppolást imitálva segélykérő pilláimat rebegtetni, mintsem a felpattintott motorháztető mellett szakérteném, milyen halmazállapotban van a karburátor. Gyűlt már meg bajom a tanksapkával, bénáztam már a parkolásnál, és hoztam hirtelen döntést a merre is akarok kanyarodni témakörben a mögöttem haladó hangos örömére.

Előfordult már, hogy sávváltásnál csöppet aránytalanul mértem fel a távot – a duda fanfár valószínű, nem a két szép szememnek szólt -, de volt, hogy behúzott kézifékkel indultam el – szerencsére annak leégése előtt észrevettem rámszóltak, hogy amit művelek, nem épp egy hosszútávú befektetés. Kezdő ifjoncként pedig olyan is volt - tán igaz se volt - , hogy lejtőn lefelé teljesen véletlenül megindulva az efeletti ijedtségemben „Hopp-hopp!” felkiáltással próbáltam az autót maradásra bírni. (Aztán a féket is megtaláltam, mielőtt!) Ezt a történetet különben azóta is hallgatom apukámtól, aki az anyósülésen próbált meg nem sírva fakadni. Mentségemre szolgáljon, hogy sötét volt, az utca, ahol meg kellett fordulnom pedig szűk, ráadásul sok volt a zavaró tényező – apa konstans jótanácsai + a szerencse nélküli tolatóradar orrba-szájba való pittyogása nem segített a helyzeten.

Nemrég egy sor sövénnyel sikerült bizalmas kapcsolatba kerülnöm, fene a jó szívemet! Ugyanis én tényleg jófej szerettem volna lenni, ennek fényében pedig parkolásnál ráhúzódtam a kedves örökzöldre annak intim zónáját súrolva, hogy még véletlenül se lógjak ki az útra (=elférnek mellettem = profit). Csakhogy azt nem vettem észre, hogy az ágak simogatásának hatására éppenséggel behajtódott a jobb oldali tükröm. Ezt pedig egy Pomáz-Óbuda tengelyen nagyjából Aquincumnál sikerült realizálnom. Szerencsére végül a bal oldali sávból kellett lekanyarodnom, így beálltam a legbelsőbe, problem solved. (Az már kellemetlenebb volt, mikor egy másik alkalommal nem vettem észre, hogy ráfagyott a hó mindkét visszapillantómra, menet közben pedig nem kapkodták el a vízmolekulák az olvadás aktusát.)

Tény, hogy nem vezetek napi szinten, a fenti szösszenetek pedig főleg ennek a rutintalanságnak köszönhetőek. Egyszerűen olyan helyzetekre fókuszálok, amiket az öregrókák tapasztalatból lehoznak, érzik az autót és a forgalmat és nagy eséllyel ismerik is az útvonalat. De legalábbis nem szerencsétlenkednek a szellőztetőrácsra rögzíthető, mágneses telefontartókkal a navigációt illetően, amik inkább nem rögzülnek, mint igen. Ezt követően pedig mókás jobb kezes anyósülés-lábrésznél való tapicskolás és körözés veszi kezdetét. Igen, közben a bal kezeddel próbálod az autót kanyarodásra bírni.

De persze nem elhanyagolható az a tény sem, hogy nekem nulladik ponton, zsigerileg nem komfortos vezetni. A mélylélektani búvárkodásba most nem is mennék bele, nem is feltétlen ez a lényeg. Hanem az, hogy ha az ember lánya vagy fia egy veszélyességi 10-es skálán csak 6 pontot szeretne érni egy képzeletbeli autós kártyán, akkor kénytelen szembemenni a parákkal és gyakorolni. Nomeg gyakorolni és kicsit gyakorolni. És nem mellesleg nagyon sokat számít, mennyire támogató ehhez képest a környezet.

Mert a megoldás nem az, hogy a kisbénának megtiltja az emberiség az úttest érintését is, hanem éppen hogy a kedves bíztatás és a türelmes terelgetés, ami mindannyiunknak érdeke. Mit tegyél tehát, ha a csajod, anyukád, húgod, vagy egy opcionálisan választható nemű embertársad, aki nem túl magabiztos a sztrádán aktuálisan a kormány mögé kerül?

  • Ne adj neki kéretlen tanácsokat! A koncentráció így is tapintható – jó esetben -, ha elbizonytalanodik, úgyis kérdezni fog. Ha pedig nagy a gáz… najó, akkor mentsd a menthetőt!
  • Ha mégsem bírod megállni fantasztikus ötleteid megosztását, akkor legalább pontosan briefelj! Az „Ez így nem lesz jó” bemondás túl baljósló és pontatlan ahhoz, hogy az autós ne érezze biztonságban magát.
  • Kerüld a magas intenzitású érzelmi reakciókat indokolatlan helyzetekben! Az „ÚRISTEEEEEN! Ott repül egy sas!” fejhangon üvöltése nem adekvát, ráadásul a frászt hozza a sofőrödre. Egy hirtelen félrerántott kormányt – és főleg annak mellékhatásait - ki lehet bírni hangos kacaj nélkül.
  • Bíztasd, hogy minél többször üljön a volán mögé akár egyedül is. Sokszor stresszesebb, ha nincs a mukinak support-ja, de ebből majd tanul! Mert így vagy úgy, de meg kell oldania a helyzetet.
  • Ne babrálj ott, ahol a sofőr nagy eséllyel szintén matatni fog! No, nem úgy! Például rendkívül bosszantó, amikor a sűrűn váltó kacsóimat keresztezi egy kéz, amelyik épp a telefonját szeretné töltőre dugni. Egyszerűen csináld máskor, légy oly szíves!
  • Ha tényleg ügyesen oldott meg egy helyzetet Volán Vili, dicsérd meg! Kell a csoki a léleknek!
  • És végül, de nem utolsó sorban: türelem! Amit sokszor nehéz előrántania magából az embernek, főleg, ha a majré vasban kapaszkodik minduntalan, de fog még az a feszítő kéztartás lazulni!

(A kedélyek megnyugtatása végett a 11 éves pályafutásom során egyszer sem sérült meg sem személy, sem autó.)

A bejegyzés trackback címe:

https://toltottkaposzta.blog.hu/api/trackback/id/tr3413640284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2018.02.07. 09:24:05

Azon röhögök, hogy az ilyen tanácsadó vagy kritizáló írásokat jellemzően olyan emberek írják, akik önmaguk is rengeteg hibával élnek, ebben az esetben vezetnek.
Jómagam is tudom a számtalan hibámat, csak én nem hiszem, hogy jogot kellene formálnom ezek mögül másoknak megmondani, hogy ők miér nem jók.
De ez itt a blogtér, hát olvasgassunk.

Treff Bubi 2018.02.07. 09:55:57

A legtöbb autósiskolában van lehetőség gyakorlásra újra kezdő vezetőknek, szerintem kérdezz körül az ismeretségi körödben, és válassz ki egy oktatót, aki normálisan, pozitív módon kommunikál. Pénzbe kerül, de profival gyakorolhatsz és a lelked is megkapja a csokit.

gigabursch 2018.02.07. 09:57:24

Az önkritika mindig jó.

Mindenesetre adok egy jó tanácsot:
Ha sötétben kell tolatnod, parkolóba beállnod, stb, kapcsold fel a hátsó ködzárófényt. Rengeteg többletfénnyel leszel gazdagabb, igaz kicsit pirosabb, de hamar megszokható. Próbáld ki.

vanek ur 2018.02.07. 09:59:12

@Duplaxiii: Szerintem az írás nem arról szól, hogy "jogot formálna arra, hogy megmondja, mások miér nem jók".
Két hasznos tanács van benne:
1. " a megoldás nem az, hogy a kisbénának megtiltja az emberiség az úttest érintését is, "
2. mit tegyél, ha kezdő/újrakezdő mellett ülsz - ráadásul ezt pont a kezdő/újrakezdő szempontjából.

Az első ponttal csak egyetérteni lehet. És hogy mi a megoldás? Több türelem az utakon. Mindenki volt kezdő, mindenki bénázott (aki mást állít, az hazudik), tapasztalt vezetőként ezt illene belátni.

Saját tapasztalat. Nemrég vezettem egy olyan kocsit, ami rajta volt a T betű. Nem vezettem másképp, mint máskor, mégis sokkal többen éreztek kényszert arra, hogy megelőzzenek, mint amikor a nem T betűs sajátommal mentem. A másik: ültem a T betűs kocsiban akkor is, amikor az újrakezdő sofőr vezetett. Lámpánál kis emelkedőn lefulladt. 5 másodpercen belül jött a dudakoncert, amitől a vezető csak még idegesebb lett, és nem is sikerült a zöld alatt elindulnia, mert még 3× lefulladt. (Hasonlóan jött a dudaszó, amikor 1 másodperccel az után indult meg, hogy zöldre váltott a lámpa. Minek? Hova?)

Medgar 2018.02.07. 10:05:01

Sajnos amit leírtál nem a vezetésbeli hiányosságaidat mutatják, hanem az általános figyelmedet és koncentrációdat minősítik. Ezzel nem megbántani akarlak, de kvázi tükör nélkül vezetni nem vicces.

gigabursch 2018.02.07. 10:35:54

@vanek ur:
Mondjuk én a T-s autók esetében kifejezetten több türelmet gyakorlok és épp azért mert én is voltam kezdő, és teljesen normális, hogy valakinek még nem megy "egyszerre" minden

indaa 2018.02.07. 11:23:02

Az a baj, hogy mások és a saját életével játszik a blog írója. Számos esetet leírt, amikor nem csak dudálás, hanem haláleset is lehetett volna a "kis" hibából. Pl. a sávváltásos sztorinál, ha egy motoros van ott.

Nem vicces és komolyabban kellene venni.

RHalacska 2018.02.07. 11:42:27

A posztolónak meg kellene tanulnia kezelni az autót anélkül, hogy arra figyelne, hogyan vált. Meg kellene tanulnia figyelni a környezetet, és alkalmazkodva vezetni. Gondolom szereti a belső sávot megengedett -10 -15, 90 helyett pedig a biztonságos 50-60 között száguld. Vegye figyelmbe, hogy a közlekedésben sokunknak ő ma a sokadik, aki csak 5 percet vesz el. Gyakoroljon akkor amikor kisebb a forgalom, és né má menni fog. De mindenki alkalmazkodjon, mert ő nem fog kimenni gyakorolni.
Zseni.

Thomas Dantes 2018.02.07. 11:44:12

Egyszerű: megértőnek és türelmesnek kell, kellene lenni. Na ez hiányzik az emberekből, és ez a forgalomban hatványozottan jön ki.
Például, miér is kell dudálni és anyázni dühödten, mert lámpás kereszteződésben, én balra akartam menni, szemből jöttek egyenesen elengedtem, és úgy egy teljes másodpercet késtem az indulással, és nem lőttem ki mint a rakéta. Tanulóvezetőként.

Azon a másodpercen mi múlt?

Bambano 2018.02.07. 11:45:40

biztosan hamarabb fogsz az utca szélén dekkolni, mintsem karburátort bámulni, ugyanis a mostani autókban nincs karburátor. szerintem 2-vel kezdődő évben már nem állítottak forgalomba karburátoros autót.

AnnieAikoRose 2018.02.07. 12:35:29

@Treff Bubi: Szó szerint bármennyit fizetnék, ha találnék ilyen oktatót.

wrstjnethn 2018.02.07. 13:56:15

Márpedig én tényleg megtiltanám néhány embernek az autóvezetést. Akik nem tudnak egy közlekedési helyzetet felmérni, előre tervezni, esetleg a körülöttük lévők fejével gondolkodni, azoknak igen korlátozott jogsit adnék (=tricikli) És még csak nem is a kritikus pillanatban ezredmásodperc alatt hozott döntésről beszélek. Láttam már vezetőt úgy parkolni, hogy abból egyértelművé vált, hogy semmilyen fogalma sincs a saját járműve méretéről, elhelyezkedéséről, annak mozgási képességeiről, továbbá semmilyen koncepciója és előrelátása nem volt, hogy miből mi következik. Az ilyen emberek közveszélyesek és csak azért nem látják be maguktól, mert nincs ami rávilágítana erre. Illetve van, de az már késő lesz.

wrstjnethn 2018.02.07. 14:07:12

"Csakhogy azt nem vettem észre, hogy az ágak simogatásának hatására éppenséggel behajtódott a jobb oldali tükröm." Ezek szerint több kilométeren keresztül oda sem pillantott a tükörre. Megkérdezném, mennyire figyel az ilyen ember a körülötte lévő többi közlekedőre? Nem vagyok egy zseni, de azt még én is tudom, hogy milyen sokat segít, ha folyamatosan képben vagyok a körülöttem elhelyezkedő autókkal, mikor egy hirtelen szituációból kell menekülni.

"de volt, hogy behúzott kézifékkel indultam el" Ha valaki tudatában van, hogy nem valami észkombájn, akkor legalább követhetne/kialakíthatna pár szabályt. Nem szégyen beszállás után egy checklistet lefuttatni a fejünkben, engem már sokszor mentett meg hülyeségektől. Indítás előtt fék lenyom, kuplung lenyom, sebváltó biztos üres?, stb. Indítás után tükrök, kézifék, sebváltó, stb.

midnightcoder2 2018.02.07. 14:29:33

Szerencsére pár év múlva ezt az egész problémát megoldja az automata sofőr. Onnantól kezdve pedig senkinek sem lesz szabad az utat érinteni, mert hogy a számítógéphez képest a legprofibb autóversenyző, taxis, vagy mentős is amatőr.

brigi0204 2018.02.07. 14:40:38

Ha nem mész sokat, rendszeresen és EGYEDÜL ez soha nem is lesz jobb.... Az első hónapban nekem is ott volt a zabszem a seggemben, de mivel naponta szelem át oda-vissza egész Budapestet, gyorsan elmúlt.
Egy dolog nem fog soha menni... a párhuzamos parkolás tolatva. Ez van, egyszerűen nincs meg hozzá a kellő térlátásom, pedig elméletben tudom mekkora helyre mivel lehet beférni, és az átlagnál kisebb az autóm. Inkább megyek ilyenkor még egy kört :D

RHalacska 2018.02.07. 15:24:02

@brigi0204: Elismerésem. Ha az ember tisztában van a gyengeségeivel az jó, ha beismeri és felvállálja ahhoz csak gratulálni tudok.
A posztolónak is fel kellene ismernie, hogy neki kellene a többiek szintjére jutni (nem egy kaland, ha gyakorol) és tudni, hogy mi nem megy. Utálok balra kanyarodni :) ha lehet kerülön. 28 év után, napi 100km+ vezetés után is.

Gerardus A. Lodewijk 2018.02.07. 17:53:57

Gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás (eleinte talán gyérebb forgalmú helyen). Az autóvezetés nem olyan, mint az úszás v. a biciklizés, nem elég egyszer megtanulni, hanem a tudást rendszeres gyakorlással szinten is kell tartani. Aki nem vezet évről évre legalább néhány ezer km-t (mégpedig arányosan elosztva, hosszabb kihagyások nélkül), annak elkerülhetetlenül megkopik a rutinja.

Még valami: ha az autóvezető amiatt okoz balesetet (vagy őt az akadályozza meg abban, hogy elkerüljön egy más által okozott balesetet), hogy
a) behajtott vagy más okból használhatatlan visszapillantó tükörrel közlekedik
vagy
b) menet közben az anyósülés lábterében kutat,
az a biztosító számára elég jó indok a kárviselés megtagadására.

gigabursch 2018.02.14. 12:47:50

@brigi0204:
Meg kell tanulni tolatni tükörből.
Nem könnyű, de hasznos.
süti beállítások módosítása